درد دست چپ

Left-shoulder-pain-ghalb-negar.jpg

درد دست چپ از جمله دردهایی است که می تواند علل مختلفی داشته باشد. علت درد دست چپ می تواند کاملاً ساده و بی خطر یا برای حیات فرد بسیار خطرناک باشد. از آنجا که ناراحتی های قلبی نیز می تواند یکی از علل درد دست چپ باشد، بسیاری از افراد با احساس این درد، احساس خطر می کنند. لذا در این مطلب قصد داریم به بحث پیرامون درد دست چپ و علل متفاوت آن بپردازیم.

علت های متفاوت درد دست چپ

همانطور که گفته شد، درد دست چپ می تواند علل متفاوتی داشته باشد. گاهی درد دست چپ می تواند علتی عصبی داشته باشد. برخی اوقات نیز ممکن است مرتبط با بیماری ها و نارسایی های قلبی باشد. درد دست چپ علل دیگری نیز می تواند داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

• درد دست چپ به صورت مداوم

گاهی فرد به صورت طولانی مدت در ناحیه دست چپ خود احساس درد می کند. هنگامی که به صورت مداوم در دست چپ خود احساس درد می کنید، بسیار بعید به نظر می رسد که این درد با بیماری های قلبی مرتبط باشد. این گونه دردها که گاهی چند ماه و یا حتی چند سال، همراه فرد بیمار باقی می مانند، معمولاً عوامل دیگری دارند. درد دست چپ طولانی مدت می تواند بر اثر ابتلای فرد به بیماری هایی نظیر آرتروز باشد. همچنین ملتهب شدن تاندون های دست چپ نیز می تواند منجر به درد دست چپ مداوم و مستمر گردد.

• درد شدید و کوتاه مدت

گاهی افراد دچار درد دست چپ به صورت شدید می شوند که بسیار گذراست. در صورتی که در دست چپ خود احساس درد شدید کردید اما این درد بسیار سریع بهبود پیدا کرد، چندان نباید نگران باشید. زیرا این گونه احساس درد در دست چپ معمولاً ارتباطی با بیماری های قلبی ندارد. این گونه دردها معمولاً در اثر فشار شدید ایجاد می شوند. این فشار شدید آنی ممکن است در اثر حرکت سریع و ناگهانی گردن یا دست شما به دست چپ وارد شده باشد. در این صورت در دست چپ خود احساس درد شدید موقتی خواهید کرد که به سرعت از شدت آن کاسته شده و بهبود می یابد.

• درد عضلانی در دست چپ

گاهی ممکن است درد دست چپ در اثر آسیب هایی به وجود آمده باشد که به عضلات دست چپ شما وارد شده است. آسیب های عضلانی ممکن است خفیف یا شدید باشند. این آسیب های عضلانی گاهی با علائمی نظیر ورم کردن نیز همراه هستند و گاه هیچ نشانه ظاهری ندارند. آسیب عضلانی دست چپ می تواند از گرفتگی عضله تا پرگی آن را شامل شود. برای تشخیص آسیب های عضلانی و میزان و شدت آن باید به پزشک متخصص مراجعه و از روش های تشخیصی نظیر عکس برداری و … استفاده کرد. درمان آسیب های عضلانی بستگی به شدت این آسیب ها دارد. گاهی یک آسیب عضلانی می تواند با مدتی استراحت و یا بستن دست بهبود یافته و درد دست چپ التیام یابد. اما گاهی نیز برای درمان دردهای عضلانی چاره ای جز جراحی وجود ندارد.

اگر درد دست چپ در ناحیه کتف شما باشد و در هنگام ورزش و فعالیت های بدنی آن را بیشتر احساس می کنید، احتمال آسیب دیدن رباط بازو یا رباط مچ دست شما نیز وجود دارد.

• درد ناشی از اعصاب

در برخی موارد، درد دست چپ ممکن است ناشی از مشکلات عصبی باشد. درد دست چپ اگر ناشی از مشکلات عصبی فرد باشد، غالباً مسیر انتشار درد در مسیر عصب خواهد بود. این گونه دردها ممکن است با بی حسی دست چپ فرد نیز همراه باشد. برای درمان درد عصبی در دست چپ، باید حتماً به پزشک مراجعه و از روش های تشخیصی نظیر ام آر آی و .. استفاده شود.

• درد دست چپ ناشی از بیماری یا حمله قلبی

درد دست چپ گاهی می تواند بسیار خطرناک باشد. اگر درد دست چپ ناشی از بیماری قلبی باشد، می تواند حیات فرد را به مخاطره اندازد. درد دست چپ وقتی ناشی از حمله یا بیماری قلبی باشد، معمولاً با علائم دیگری نیز همراه است. به عنوان مثال درد دست چپ در این گونه موارد غالباً با درد قفسه سینه، حالت تهوع، سرگیجه، تنگی نفس، تعرق شدید، لمس شدن دست و ضربان نامنظم قلب همراه است.

اگر در دست چپ خود احساس درد همراه با یک یا چند مورد از علائم فوق دارید، باید بلافاصله به پزشک متخصص قلب مراجعه نمایید و با اورژانس تماس بگیرید. درد دست چپ ناشی از بیماری یا حمله قلبی، معمولاً به شکل ناگهانی و یکباره اتفاق می افتد. اگر درد دست چپ شما ناگهانی اتفاق افتاده و با استراحت بهتر شده و با فعالیت بدنی بیشتر شده و گسترش می یابد، باید آن را کاملاً جدی بگیرید.

• درد دست چپ ناشی از استرس و اضطراب

گاهی ممکن است در دست چپ شما در اثر اضطراب و استرس به وجود آمده باشد. برخی افراد که دچار استرس ها و اضطراب های زیاد هستند، بیشتر با این گونه از درد دست چپ مواجه می شوند. درد ناشی از استرس معمولا در بازوی دست چپ شکل می گیرد. گاهی ممکن است این درد موقتی باشد و گاهی نیز ادامه پیدا می کند. برای درمان این گونه دردها میتوان از روش هایی نظیر ماساژ، مراجعه به ارتوپد، گرم نگاه داشتن و گاهی داروهای کنترل استرس و اضطراب استفاده کرد.

همچنین مطالعه کنید : درد قفسه سینه ناشی از معده

کلینیک قلب نگار، حافظ سلامتی شما

کلینیک قلب نگار با داشتن تیم کاملی از متخصصان و فلوشیپ های فوق تخصصی قلب و همچنین تجهیزات پیشرفته قلبی یکی از بهترین مراکز قلب در شهر مشهد است تا همه کسانی که نگران سلامت قلب خود و خانواده خود هستند بتوانند در کوتاهترین زمان ممکن و با دسترسی آسان از خدمات آن استفاده کنند.

کلینیک قلب نگار مجهز به بخش های متفاوتی از جمله کلینیک تست ورزش، هولتر نوارقلب و هولتر فشارخون، اکوکاردیوگرافی استرس اکو اکوی سه بعدی، اسکن هسته ای قلب، بخش بازتوانی قلب، کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی قلب و عروق، مشاوره های فوق تخصصی غدد، ریه، گوارش و تغذیه و روانشناسی می باشد.

ما در کلینیک قلب نگار ضامن سلامتی شما هستیم. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.