تست ورزش قلب چند دقیقه است؟

Cardiac-exercise-test-ghalb-negar.jpg

تست ورزش قلب تا زمانی ادامه می یابد که بیمار خسته شده یا دچار علائمی نظیر تنگی نفس، درد یا سرگیجه شود. این تست معمولاض حدود 90 دقیقه طول می کشد.

در تست ورزش قلب، بیمار باید روی تردمیل شروع به ورزش کند. ابتدا باید زمانی در حدود دو تا سه دقیقه به ارامی بدورد. سپس ریتم دویدن را تندتر می کند. ریتم دویدن بیمار باید هر دو تا سه دقیقه بیشتر و تندتر شود. این فرایند تا زمانی که بیمار خسته شده یا دچار یکی از علادم خستگی، تنگی نفس یا سرگیجه گردد، ادامه می یابد.

در بسیاری از موارد بیمارانی که دچار تنگی رگ های قلب هستند، متوجه نیستند که چه خطری آن ها را تهدید می کند. زیرا بیمار در حالت استراحت کاملاً بدون علامت بوده و علائم کم خونی قلبی فقط زمانی که بیمار در حالت فعالیت شدید قرار بگیرد، آشکار می شود.

به وسیله یک دوچرخه ثابت یا دستگاه تست ورزش (تردمیل) می توان فرد را در حالت فعالیت شدید قرار داد. ورزش سبب بالا رفتن ضربان قلب شده و در نتیجه احتیاج میوکارد به مصرف اکسیژن بیشتر می شود. پس لازم است که مقدار بیشتری خون از راه شریان های کورونر به قلب برسد.

• بدین منظور رگ های کورونر گشاد شده و جریان خون و اکسیژن بیشتری را به قلب می رسانند. اما در نواحی که دچار تنگی باشد، این رگ ها دیگر قادر به گشاد شدن مطابق سایر نواحی نخواهند بود. این کمبود جریان خون، سبب ایجاد درد قفسه سینه (آنژین صدری)، درد ناحیه گردن یا فک، بازوها یا تنفس های کوتاه کوتاه خواهد شد. بنابراین تست ورزش تا زمانی که این علائم اشکار گردد، ادامه می یابد.به کمک یک دستگاه طور همزمان اسکن قلب بیمار نیز انجام می شود. بدین ترتیب که یکی از پرتوداروهای قلبی در زمان حداکثر فعالیت تزریق شده و نواحی ایسکمی قلبی را که در اثر افزایش فعالیت ایجاد شده اند، به تصویر در می آورد. بیمار باید تست ورزش را حداقل یک تا دو دقیقه بعد از تزریق رادیودارو نیز ادامه دهد تا حداکثر نیاز قلب به اکسیژن در زمان برداشت رادیودارو توسط میوکارد، همچنان بالا باقی بماند.بیمار باید حداقل 3 ساعت قبل از انجام تست ناشتا باشد. در بیماران دیابتیک وابسته به انسولین در روز انجام تست باید از مشاوره یک پزشک برای رژیم غذایی مناسب بهره گرفت. باید به بیمار توصیه شود که یک  ساعت قبل از تست، فعالیت بدنی غیرطبیعی نداشته باشد. پوشیدن لباس های راحت نیز برای انجام تست ورزش باید به وی توصیه گردد.با انجام امادگی های فوق، تنها عامل تعیین کننده زمان انجام تستف توانایی قلبی بیمار برای انجام تست خواهد بود. اگر قلب بیمار دچار گرفتگی عروق باشد، تست ورزش زودتر متوقف خواهد شد. زیرا بیمار زودتر خسته شده و علائمی نظیر تنگی نفس، سرگیجه و … زودتر در بیمار آشکار خواهند شد.

همچنین مطالعه کنید : اکو قلب بهتر است یا تست ورزش؟