Girl in a jacket

درد قفسه سینه و علت آن

درد قفسه سینه و علت آن

درد قفسه سینه و علت آن

Cardiac-Clinic-3-1.jpg

مهمترین دلایل درد قفسه سینه عبارتند از:

  1. حمله قلبی
  2. کشیدگی عضلانی
  3. آسیب به دنده ها
  4. زخم های معده
  5. بیماری ریفلاکس معده به مری
  6. آسم
  7. ریه های روی هم خوابیده
  8. کوستوکندریت
  9. اختلالات انقباض مری
  10. حساسیت مری
  11. پارگی مری
  12. فتق هیاتال
  13. کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک
  14. سل
  15. پرولاپس دریچه میترال
  16. حمله پانیک
  17. پریکاردیت
  18. پلورزی
  19. پنومونی
  20. آمبولی ریوی
  21. میوکاردیت
  22. آنژین صدری
  23. شکاف یا دایسکشن آئورت
  24. شکاف یا دایسکشن شریان کرونر
  25. پانکراتیت
  26. فشار خون بالا ریوی

 

همچنان مطالعه کنید : درد قفسه سینه ناشی از معده

شکایت از درد قفسه سینه در علم پزشکی معمول است. درد قفسه سینه بیمار را می ترساند و پزشک را در حالت آماده باش قرار می دهد. زیرا درد قفسه سینه غالباً از علائم یک بیماری جدی و یکی از نشانه های بیماری قلبی است. از نظر تشخیصی، درد قفسه سینه ممکن است یک چالش جدی برای پزشک و بیمار باشد. در این مطلب قصد داریم در ارتباط با درد قفسه سینه و نحوه مواجهه با آن سخن بگوییم.

 

درجه بندی درد قفسه سینه

اگرچه درد قفسه سینه یک علامت یا نشانه است، اما ممکن است از شدت مختلفی برخوردار باشد. درد قفسه سینه را معمولاً در شکل های زیر درجه بندی می کنند:

 

درد قفسه سینه درجه صفر

دردی در ناحیه قفسه سینه وجود ندارد

درد قفسه سینه درجه یک

درد خفیف. بیماران در این حالت آرام هستند. درد قفسه سینه ممکن است فقط در معاینه بدنی مشخص شود. این درجه از درد غالباً کوتاه مدت و گذرا است.

درد قفسه سینه درجه دو

درد متوسطی که  به طور طبیعی با فواصل طولانی بین دوره ها عود می کند. در این حالت معمولاً بیماران بی قرار هستند و از درد قفسه سینه احساس آزار می کنند.

درد قفسه سینه درجه سه

درد شدید در ناحیه قفسه سینه است که با فواصل کوتاه و با افزایش شدت تکرار می شود.

درد قفسه سینه درجه چهار

در این حالت بیمار دچار درد بسیار شدید است. درد قفسه سینه در این شرایط، غالباً بی وقفه است و بیمار به شدت بی قرار است و گاهی ممکن است از شدت درد فریاد بزند.

همچنان مطالعه کنید : آنژیوگرافی قلب

از آنجا که درد قفسه سینه ممکن است به علت شرایط مختلف ایجاد شود، شرح حال دقیق بیمار بسیار حیاتی است. زیرا بیان شرح حال دقیق به پزشک اجازه می دهد تا به موقع و به درستی علت اصلی درد را تشخیص دهد.

 

نارسایی قلبی علائم نارسایی قلبی درمان نارسایی قلبی طول عمر بیماران نارسایی قلبی انواع نارسایی قلبی نارسایی احتقانی قلب نارسایی بطن چپ نارسایی قلبی در جوانان نارسایی قلبی و تنگی نفس

 

علل درد قفسه سینه

درد قفسه سینه به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود. از متداول ترین علت های درد قفسه سینه می تواند وجود بيماري های قلبی، بیماری های ريوی، بیماری های گوارشی، بیماری های عروقی، بیماری های عضلانی، اختلالات عاطفی و روانی، یا امراض عفونی باشد. در میان علت های فوق، بیماری های قلبی می تواند خطر جدی تری برای بیمار محسوب گردد.

 

آسيب به عضله قلب از علل درد قفسه سينه است. اين اختلال كه ديواره قفسه سينه را درگیر می سازد، ناشي از كاهش اكسيژن رسانی یا افزايش تقاضا برای اكسيژن و گاهی نیز به هر دو علت است. بارز ترين علّت زمينه ساز ايسكمي قلبي انسداد رگ های كرونر قلب به وسيله تصلّب شرائين است كه با وجود چنين انسدادي دوره های ايسكمي گذرا به واسطه افزايش تقاضا براي اكسيژن به دنبال فعاليّت های فيزيكی و افزايش ضربان قلب به وجود می آيد.

«متخصص قلب مشهددکتر قلب مشهد»

 

به هنگام درد قفسه سینه باید چکار کنیم؟

معمولاً آنژین های قلبی با کمی استراحت آرام می شوند. لذا بیمار باید بلافاصله چند دقیقه نشسته و استراحت کند. در صورتی که احساس درد شدیدتر شد، باید بلافاصله به پزشک مراجعه گردد. استفاده از داروی نیتروگلیسیرین یا قرص زیرزبانی، باعث باز شدن رگ ها و جریان بیشتر خون می شود. لذا بیمار باید سریعاً از قرص زیرزبانی استفاده کند.

خوردن قرص آسپرین نیز می تواند به جریان خون و از بین رفتن لخته های خونی که باعث انسداد عروق شده استف کمک کند. لذا بیمار باید در صورت احساس درد در قفسه سینه یک قرص آسپرین استفاده کند. در صورت سابقه بیماری قلبی یا درد قفسه سینه، بیمار باید از انجام فعالیت های سنگین و ورزش های سنگین خودداری کند.

مصرف سیگار باعث انقباض رگ ها می شود. لذا بیمار باید به شدت از کشیدن سیگار پرهیز کند. مصرف الکل نیز باعث تشدید درد قفسه سینه خواهد شد. بنابراین باید از مصرف الکل نیز خودداری شود. نوشیدنی های دارای کافئین نظیر قهوه و نوشابه مشکی نیز باعث تشدید درد قفسه سینه خواهند شد. بنابراین بیمار باید از مصرف آن ها خودداری کند.

همچنین مطالعه کنید طول عمر بیماران نارسایی قلب چقدر است؟

مراجعه به پزشک

یکی از پرسش های افراد غالباً این است که چه زمان در اثر درد قفسه سینه باید به پزشک مراجعه شود؟

پاسخ این است که هر گونه احساس درد قفسه سینه را باید به اطلاع پزشک برسانید و از وی راهنمایی بخواهید. اگر درد قفسه سینه شدید باشد و منجر به درد شانه ها، دست ها و آرواره ها گردد و یا با علائمی نظیر تهوع و سرگیجه همراه باشد، باید آن را خطرناک دانسته و بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

پزشک متخصص غالباً با یکی از روش های الکتروکاردیوگرافی، نوار قلب، آزمایش خون، عکس برداری با اشعه ایکس، سی تی اسکن، ام آر آی، تست استرس و یا چند مورد از آن ها علت و ریشه درد قفسه سینه را تشخیص خواهد داد و به شما کمک خواهد کرد.

 

 

کلینیک قلب نگار، حافظ سلامتی شما

کلینیک قلب نگار با داشتن تیم کاملی از متخصصان و فلوشیپ های فوق تخصصی قلب و همچنین تجهیزات پیشرفته قلبی یکی از بهترین مراکز قلب در شهر مشهد است تا همه کسانی که نگران سلامت قلب خود و خانواده خود هستند بتوانند در کوتاهترین زمان ممکن و با دسترسی آسان از خدمات آن استفاده کنند.

کلینیک قلب نگار مجهز به بخش های متفاوتی از جمله کلینیک تست ورزش، هولتر نوارقلب و هولتر فشارخون، اکوکاردیوگرافی استرس اکو اکوی سه بعدی، اسکن هسته ای قلب، بخش بازتوانی قلب، کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی قلب و عروق، مشاوره های فوق تخصصی غدد، ریه، گوارش و تغذیه و روانشناسی می باشد.

ما در کلینیک قلب نگار ضامن سلامتی شما هستیم. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *




در جریان قلب خود باش





ما پزشکیم, ما متخصصیم




آدرس : ایران، خراسان رضوی، مشهد، بلوار وکیل آباد، بین وکیل آباد 47 و 49



شماره تماس: 31688-051



‌کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کلینیک قلب نگار می‌باشد