Girl in a jacket

درد قفسه سینه ناشی از معده

درد قفسه سینه ناشی از معده

درد قفسه سینه ناشی از معده

heart-attack-ghalb-negar-5.jpg

احساس درد در قفسه سینه از علائمی است که غالباً موجب نگرانی زیاد در خود فرد و اطرافیان وی می شود. زیرا درد قفسه سینه می تواند نشانه وجود بیماری های قلبی یا وقع سکته و حمله قلبی در فرد باشد. اما درد قفسه سینه می تواند علل دیگری غیر از ناراحتی های قلبی نیز داشته باشد. یکی از این علل، درد قفسه سینه ناشی از معده است.

علل بروز درد قفسه سینه ناشی از معده

گاهی ممکن است احساس درد در ناحیه قفسه سینه فرد به دلیل مشکلات گوارشی و ناشی از معده باشد. اما درد قفسه سینه ناشی از معده نیز خود می تواند علل و منشأهای متفاوتی داشته باشد.

رفلاکس اسید معده

هنگامی که اسیده معده فرد به داخل مری بازمی گردد، اصطلاحاً گفته می شود که فرد دچار رفلاکس اسید معده شده است. به این پدیده رفلاکس اسید معده به داخل مری هم گفته می شود. غالباً فردی که دچار رفلاکس اسید معده می گردد، در ناحیه قفسه سینه خود دچار احساس سوزش می شود.

از آنجا که میزان تولید اسید معده در هنگام خواب بسیار بیشتر از زمان بیداری است، اگر فردی دچار رفلاکس معده شده باشد، این عارضه در هنگام خواب تشدید خواهد شد. نوع و شکل درد قفسه سینه که ناشی از رفلاکس اسید معده باشد، به شکل سوزش خواهد بود. این گونه احساس درد قفسه سینه هنگام خواب یا بیداری به راحتی قابل درمان است. با تغییر زاویه سر هنگام خواب یا مصرف قرص های مناسب برای از بین بردن اسید معده می توان به راحتی این درد را کنترل کرد.

عواملی نظیر مصرف سیگار، مصرف زیاد غذاهای چرب یا دارای ادویه زیاد، بارداری و چاقی می توانند موجب رفلاکس اسید معده و در نتیجه درد قفسه سینه ناشی از معده از این طریق گردند.

«متخصص قلب مشهددکتر قلب مشهد»

 

درد قفسه سینه ناشی از معده به دلیل نفخ کردن

گاهی ممکن است احساس درد قفسه سینه به دلیل نفخ معده فرد باشد. گاهی ممکن است معده فرد هنگام خوردن غذا از گاز پر شود. در چنین حالتی گازی که در معده جمع می شود، موجب احساس درد در معده فرد شده و میتواند به احساس درد شدید وی شود. این درد ناشی از نفخ معده، غالباً به قفسه سینه و ناحیه قلب نیز گسترش می یابد. لذا معمولاً وقتی فردی دچار نفخ معده می شود، احساس درد در قفسه سینه خود خواهد کرد.

همچنان مطالعه کنید : اکو قلب چیست؟

التهاب دیواره معده

معده در سمت چپ بدن انسان قرار دارد. لذا التهاب دیواره معده نیز ممکن است موجب احساس درد در قفسه سینه فرد در سمت چپ قفسه سینه وی شود. التهاب دیواره معده که گاستریت نیز نامیده می شود، غالباً در اثر مصرف آب یا غذای آلوده و در نتیجاد ایجاد عفونت در معده بروز پیدا می کند. التهاب دیوار معده که به احساس درد در سمت چپ قفسه سینه منجر می شود، در زنان شایع تر است.

زخم معده

زخم معده، یک بیماری کاملاً آشناست که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. افرادی که الکل یا سیگار زیاد مصرف می کنند و نیز افرادی که از قرص های آسپرین زیاد استفاده می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به زخم معده قرار دارند. زخم معده می تواند یکی از علل بروز احساس درد در قفسه سینه باشد. بنابراین یکی از دلایل احساس درد قفسه سینه ناشی از معده ابتلا به زخم معده است.

درد قفسه سینه ناشی از معده به دلیل فتق

گاهی اتفاق می افتد که محتویات معده و روده فرد به دلیل وجود یک حفره در دیافراگم وی به سمت قفسه سینه منتقل می شوند. این شرایط را که موجب احساس سوزش شدید در معده و احساس درد قفسه سینه و حتی مشکلات تنفسی می گردد، در اصطلاح فتق هپاتال می نامند. گاهی احساس درد قفسه سینه ناشی از معده به دلیل فتق هپاتال رخ می دهد.

همچنان مطالعه کنید : اکو تخصصی قلب چیست؟

پرخوری

گاهی برخی افراد پس از خوردن یک وعده غذایی سنگین و چرب به دلیل پرخوری و زیاده روی در مصرف غذای چرب، در قسمت پایین و راست قفسه سینه خود احساس درد می کنند. این درد معمولاً با احساس درد در قسمت بالایی شکم نیز همراه است. معمولاً این درد در افرادی احساس می شود که دارای مشکلاتی در کیسه صفرا می باشند.

گاهی برای درمان درد قفسه سینه ناشی از معده از مواردی نظیر بادام، جوش شیرین، زنجبیل و زردچوبه استفاده می کنند.

 

 

همچنین مطالعه کنید علل بروز درد قفسه سینه

 


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *




در جریان قلب خود باش





ما پزشکیم, ما متخصصیم




آدرس : ایران، خراسان رضوی، مشهد، بلوار وکیل آباد، بین وکیل آباد 47 و 49



شماره تماس: 31688-051



‌کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کلینیک قلب نگار می‌باشد