هولتر قلب

هولتر قلب چیست؟

مانیتور هولتر یک وسیله کوچک و پوشیدنی است که ریتم قلب شما را ردیابی می‌کند. پزشک شما ممکن است از شما بخواهد یک یا دو روز مانیتور هولتر را بپوشید. در طی این مدت، دستگاه تمام ضربان قلب شما را ضبط می‌کند. پزشک شما از اطلاعات ضبط شده در مانیتور هولتر برای تشخیص اینکه مشکل ریتم قلبی دارید یا خیر استفاده می‌کند. اگر نظارت استاندارد هولتر ضربان قلب نامنظم شما را ضبط نکند، پزشک ممکن است مانیتور بی‌سیم هولتر را پیشنهاد کند که می‌تواند هفته‌ها کار کند. برخی از دستگاه‌های شخصی مانند ساعت‌های هوشمند، مانیتور الکتروکاردیوگرام را ارائه می‌دهند.

مانیتور هولتر یک نوع الکتروکاردیوگرام قابل حمل (ECG) است. این دستگاه فعالیت الکتریکی قلب را به طور مداوم به مدت ۲۴ ساعت یا بیشتر در حالی که شما از مطب پزشک دور هستید ثبت می‌کند. هولتر استاندارد یا “استراحت” یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین آزمایشاتی است که برای ارزیابی قلب استفاده می‌شود. تکه‌های پلاستیکی کوچک (الکترود) بر روی نقاط مشخصی روی قفسه سینه و شکم (شکم) قرار می‌گیرند. الکترودها توسط سیم به دستگاه هولتر متصل می‌شوند. با این وسیله می‌توان فعالیت الکتریکی قلب را اندازه‌گیری، ضبط و چاپ کرد. در طی این آزمایش هیچ الکتریسیته‌ای به بدن ارسال نمی‌شود.

پالس‌های الکتریکی طبیعی انقباضات قسمت‌های مختلف قلب را هماهنگ می‌کنند. این باعث می‌شود تا خون به روشی که باید جریان پیدا کند. نوار قلب این ضربان‌ها را ضبط می‌کند تا نشان دهد که قلب شما منظم کار می‌کند یا خیر (ضربان ثابت یا نامنظم). همچنین ضعف و زمان تحرکات الکتریکی را ثبت می‌کند. تغییرات در نوار قلب می‌تواند نشانه بسیاری از بیماری‌های مرتبط با قلب باشد.

اگر علائمی مانند سرگیجه، غش، کاهش فشار خون، خستگی مداوم یا تپش قلب در شما وجود دارد، پزشک شما ممکن است از شما بخواهد از یک مانیتور هولتر استفاده کنید زیرا در اینگونه موارد الکتروکاردیوگرام در حال استراحت علت مشکل را مشخص نمی‌کند. اگر ECG در حالت استراحت شما مشکلی را نشان دهد، ممکن است مانیتور هولتر سفارش داده شود اما اطلاعات بیشتری نیز لازم است. شما همان تکه‌های الکترود ECG را روی سینه خود وصل می‌کنید و الکترودها توسط سیم به یک جعبه مانیتور کوچک (دستگاه ضبط قابل حمل) وصل می‌شوند.

برخی ضربان‌های قلب غیر طبیعی ممکن است فقط هرازگاهی رخ دهند. یا ممکن است فقط در شرایط خاصی مانند استرس یا فعالیت ایجاد شوند که ضبط آن بر روی نوار قلب (ECG) که در مطب انجام شده دشوار است. به همین دلیل، پزشک ممکن است از مانیتور هولتر استفاده کند تا شانس بهتری برای ثبت ریتم قلب یا ضربان غیرطبیعی که ممکن است باعث ایجاد علائم شود، به دست آورد. همچنین برخی از هولترها دارای ویژگی مانیتور رویداد هستند که هنگام مشاهده علائم، آن را فعال می‌کنید.