عوارض باتری قلب چیست؟

Heart-Battery-ghalb-negar-1.jpg

عوارض باتری قلب یا پیس میکر شامل عفونت محل عمل جراحی و محل قرارگیری باتری، خوب کار نکردن باتری قلب و قطع شدن تماس الکترود با عضله قلب در اثر پیدایش بافت فیبروزه می باشد.

همچنین شایع ترین عوارض نصب باتری قلب از طریق ورید این است که بیمار به علت عدم آگاهی ممکن است کاتتر پیس میکر را بکشد و سبب جابجایی و خارج شدن آن شود. عوارض دیگر شامل عفونت محل ورود کاتتر (فلبیت)، سپتی سمی، خون ریزی موضع ورود کاتتر، آریتمی، پارگی میوکارد و پنوموتوراکس می باشد.

عوارض باتری قلب یا پیس میکر پوستی نیز عبارت اند از: انقباض عضلات و درد ناحیه و سوختگی موضعی. برای کاهش اضطراب، انقباض عضلات و درد معمولاً قبل استفاده از پیس میکر پوستی از دیازپام و داروهای مخدر استفاده می شود. در موارد عدم تحمل از طرف بیمار، مصرف این داروها تکرار می شود.

با وجودی که باتری قلب، وسیله ای جهت افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی بیماران است و با استفاده به موقع از آن می توان تا حدی از بروز مرگ و میرها و ناتوانی ها کاست، اما متأسفانه وجود باتری قلب، گاهی خود می تواند به بروز مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی عدیده ای منجر شود که در صورت عدم تشخیص به موقع و درمان این مشکلات ممکن است زندگی فرد به مخاطره افتد.

• مشکلات جسمی ممکن است به دنبال جابجایی الکترود دستگاه، ضعف باتری قلب، تنظیم ناصحیح دستگاه یا وجود یک جسم خارجی در بدن ایجاد شده و به بروز علائمی مانند علائم کاهش برون ده قلبی (از قبیل تنگی نفس، خستگی، ناتوانی در انجام فعالیت ها)، تپش قلب، سکسکه، پرش عضلانی، ورم، سردرد، سرگیجه، سنکوپ، علائم ناشی از اختلال در پوست محل کارگذاری باتری قلب و علائم عفونت (شامل قرمزی، تورم، درد، حساسیت، احساس گرما، زخم، ترشح و افزایش درجه حرارت بدن) شود.از طرف دیگر ممکن است این بیماران از نظر پرداخت هزینه لازم برای خرید و تعبیه باتری قلب، انجام پیگیری های مرتب و مادام العمر، برقراری ارتباط با افراد خانواده و سایرین، شرکت در اجتماعات، استفاده از وسائط نقلیه عمومی، انجام ورزش ها و فعالیت های مورد علاقه و … با مشکلات اجتماعی و اقتصادی متعددی مواجه شوند.همچنین وجود باتری قلب در بدن و اتکای بیمار به وجود آن برای ادامه حیات می تواند مشکلات روانی متعددی نیز ایجاد کند که از این گونه عوارض باتری قلب می توان به ترس، اضطراب، افسردگی، گوشه گیری، اختلال در تصویر ذهنی از بدن و عدم پذیرش وجود باتری قلب را اشاره کرد.

همچنین مطالعه کنید : پیس میکر یا باطری قلب چیست؟