Girl in a jacket

درمان بیماری واریس پا

درمان بیماری واریس پا

درمان بیماری واریس پا

Cardiac-Clinic-ghalb-negar-0-10.jpg

بیماری واریس پا، یکی از متداول ترین بیماری های رایج در کشور ما به ویژه در میان زنان است. در این مطلب قصد داریم روش های درمان بیماری واریس پا را مورد بررسی کامل قرار دهیم و شما را با آن ها آشنا سازیم.

روش های درمان واریس پا

گزینه های درمان واریس پا برای درمان وریدهای واریسی عبارت اند از: درمان حمایتی، درمان با لیزر خارجی، اسکلروتراپی تزریقی، مداخلات داخل وریدی و جراحی.

درمان واریس پا به روش درمان حمایتی

گزینه های درمان واریس پا به روش درمان حمایتی شامل خودداری از ایستادن به مدت طولانی و زور زدن، بالا بردن پای مبتلا، ورزش، فشار خارجی، اجتناب از پوشیدن لباس های تنگ، درمان طبی، تعدیل عوامل خطرزای قلبی – عروقی، کاهش ادم محیطی و کاهش وزن است.

ابزارهای فشار خارجی (مانند بانداژ، جوراب های واریس، وسایل مولد فشار پنوماتیک متناوب) به عنوان درمان اولیه برای وریدهای واریسی توصیه می شوند. با این همه، شواهد حمایت کننده ای از این درمان ها وجود ندارد. توصیه های معمول عبارت اند از: پوشیدن جوراب های فشارنده با فشار کشسانی به طوری که شیب فشار از دیستال اندام رو به انتها کاهش یابد.

 

بهترین دکتر متخصص واریس در مشهد

 

درمان واریس پا با لیزر خارجی

در وریدهای طبیعی ما دریچه های یک طرفه ای وجود دارد که باعث جلو راندن خون به سمت قلب می شوند. این دریچه ها خون را ابتدا به سمت وریدهای عمقی و سپس قلب هدایت می کنند. در اطراف این عروق عضلات وجود دارند که به این عروق فشار می آورند و باعث می شوند خون در رگ حرکت کند.

اما دریچه های یک طرفه نمی گذارد خون به سمت پایین حرکت کند و فقط خون ناچار است به سمت قلب حرکت کند (در حالت طبیعی). اما گاهی اوقات این دریچه ها دچار عیب و نقص می شوند و دیگر یک طرفه نیستند. به همین دلیل خون به سمت پایین جریان می یابد و در سیاهرگ های پا جمع می شود. در این حالت سیاهرگ ها گشاد شده و متورم به نظر می رسند.

روش لیزردرمانی برای عروق بسته شده با کمک حرارت القا شده موجب انقباض کلاژن شده و به دنبال این اقدام می تواند رگ های بسته شده و یا متورم را درمان کند. به منظور از بین رفتن یک رگ، رگ باید مقدار انرژی ای کافی با کمک حرارت ایجاد شده دریافت نماید تا بتواند همه لایه های وریدی را از بین ببرد.

هر چه طول موج بیشتر باشد، جذب هموگلوبین نیز به مراتب کمتر خواهد بود. در طول موج 810 نانومتری که نخستین طول موج استفاده شده برای باز کردن رگ هاست، میزان جذب توسط هموگلوبین به مراتب بیشتر از جذب توسط آب است. در طول موج 1470 نانومتری نیز جذب آب حدود 40 برابر بیشتر از هموگلوبین است.

بنابراین با افزایش طول موج، هدف لیزر بیشتر به سمت جداره های رگ هاست و نه به سمت خون. با این هدف مشخص می شود که در این پدیده اگر هدف انرژی ساطع شده همان خون موجود در رگ ها باشد، این مسأله می­تواند احتمال ترومبوز وریدی را شدت بخشیده احتمال وقوع آن را بیشتر کند.

 

همچنین مطالعه کنید برای درمان واریس چه باید کرد؟

 

  • درمان واریس پا از طریق اسکلروتراپی

اسکلروتراپی شامل تزریق ماده ای به وریدهای سطحی است که موجب کلاپس و انسداد دائم آن ها می شود. یک سوزن به داخل مجرای ورید وارد شده و ماده اسکلروزان تزریق می شود. این ماده را خون جابجا کرده و با اندوتلیوم رگ واکنش می دهد و موجب انسداد و پرشدگی ورید می شود.

محصولات گوناگونی در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرند که عبارت اند از محلول های هیپراسموتیک (مانند سالین هیپرتونیک)، محلول های دترژان (مانند سدیم تترادسیل سولفات) و داروهای خورنده (مانند گلیسیرین). تزریق ها روی وریدهای کوچک ومتوسط بهتر نتیجه می دهند.

همچنان مطالعه کنید : مراقبت های بعد از فنر گذاشتن قلب چیست؟

  • درمان واریس پا از طریق انسداد داخل وریدی ورید صافن

یک روش درمانی جدید برای درمان واریس و وریدهای واریسی، ارد کردن یک کاتتر نازک و بلند است که از خود انرژی آزاد می کند (که بیشتر به صورت گرما، امواجرادیویی یا انرژی لیزر است). انرژی آزاد شده سبب کلاپس و اسکلروز ورید می شود. مجموعه ای از روش ها و راهکارها مورد استفاده قرار می گیرند.

از آنجا که وارد کردن کاتتر هم جهت با باز شدن دریچه آسان تر است، کاتتر اغلب از بخش انتهایی تر ورید وارد شده و به سمت پروگزیمال رانده می شود. انرژی از نوک کاتتر آزاد می شود. با بیرون کشیدن کاتتر، مجرای ورید کلاپس می کند. کبودی، احساس سفتی در طول ورید درمان شده، باز شدن دوباره ورید و بی حسی از جمله عوارض احتمالی هستند.

«متخصص قلب مشهددکتر قلب مشهد»

  • درمان واریس پا از طریق جراحی

درمان واریس پا از طریق جراحی ممکن است از احتمال عوارض وریدهای واریسی بکاهد. اصلاح وازنش وریدهای سطحی با جراحی، عود دوازده ماهه زخم ها را کاهش می دهد. به علاوه، با درمان واریس پا به روش جراحی احتمال بهبود زخم های وریدی 88 درصد است. درحالی که فقط 13 درصد احتمال عود زخم در طی ده ماه وجود دارد.

آسان ترین روش جراحی لیگاتور است که شامل بستن ورید بزرگ شده در بخش هایی از ساق پا، ران و کشاله ران است. عوارض جانبی بالقوه شامل عود و تشدید فشار داخل وریدی در وریدهای فرعی است.

همچنان مطالعه کنید : معرفی قرص پرانول

کلینیک قلب نگار، حافظ سلامتی شما

کلینیک قلب نگار با داشتن تیم کاملی از متخصصان و فلوشیپ های فوق تخصصی قلب و همچنین تجهیزات پیشرفته قلبی یکی از بهترین مراکز قلب در شهر مشهد است تا همه کسانی که نگران سلامت قلب خود و خانواده خود هستند بتوانند در کوتاهترین زمان ممکن و با دسترسی آسان از خدمات آن استفاده کنند.

کلینیک قلب نگار مجهز به بخش های متفاوتی از جمله کلینیک تست ورزش، هولتر نوارقلب و هولتر فشارخون، اکوکاردیوگرافی استرس اکو اکوی سه بعدی، اسکن هسته ای قلب، بخش بازتوانی قلب، کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی قلب و عروق، مشاوره های فوق تخصصی غدد، ریه، گوارش و تغذیه و روانشناسی می باشد.

ما در کلینیک قلب نگار ضامن سلامتی شما هستیم. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.


2 دیدگاه

  • غزل

    15 دی, 1400 در 11:24 ب.ظ

    هزینه واریس پاچقدمیشه؟

    پاسخ

    • root

      30 فروردین, 1401 در 8:48 ب.ظ

      با سلام و خسته نباشید

      لطفا با شماره تلفن کلینیک تماس بگیرید تا همکاران ما شما را راهنمایی کنند.

      پاسخ

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *




در جریان قلب خود باش





ما پزشکیم, ما متخصصیم




آدرس : ایران، خراسان رضوی، مشهد، بلوار وکیل آباد، بین وکیل آباد 47 و 49



شماره تماس: 31688-051



‌کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کلینیک قلب نگار می‌باشد