Girl in a jacket

ضربان قلب نرمال

ضربان قلب نرمال

ضربان قلب نرمال

Heart-failure-ghalb-negaNr-2.jpg

تعداد ضربان قلب نرمال در افراد عادی که بالاتر از ده سال دارند، بین 60 تا 100 بار در هر دقیقه است.

 

تعداد تپش های قلب انسان در هر دقیقه یا ضربان قلب نرمال، یکی از نشانه های سلامت انسان است. برای بررسی سلامت افراد گاهی ضربان قلب آن ها در هر دقیقه محاسبه و با ضربان قلب نرمال مورد مقایسه قرار می گیرد. بسیاری از افراد با این پزسش مواجه هستند که ضربان قلب نرمال هر انسان چقدر است؟

ضربان قلب نرمال برای انسان های مختلف متفاوت است. در حقیقت تعداد ضربان قلب نرمال به عواملی نظیر سن و سال یا میزان ورزش و فعالیت افراد بستگی دارد. تعداد ضربان قلب نرمال برای افراد مسن با کودکان یا افراد جوان متفاوت است. همچنین تعداد ضربان قلب نرمال در بدن ورزشکاران کمتر از افراد عادی است. لذا در این مطلب قصد داریم به ارائه توضیحاتی در خصوص ضربان قلب نرمال در افراد مختلف بپردازیم.

 

ضربان قلب نرمال تحت تأثیرچه عواملی است؟

تعداد ضربان قلب نرمال و طبیعی در هر فرد تحت تأثیر عوامل مختلفی است. از جمله این عوامل می توان به حجم یا اندازه بدن فرد، سن و سال او، وضعیت سلامت قلب وی و میزان و نوع داروهایی که مصرف می کند، اشاره کرد. حتی تعداد ضربان قلب نرمال در افراد هنگامی که نشسته هستند با زمانی که می ایستند، نیز تا اندازه ای متفاوت است.

عوامل دیگری استرس، فشارهای عصبی، هیجانات، ترس و اضطراب و ورزش کردن نیز بر تعداد ضربان قلب انسان اثرگذار است. استرس و فشارهای عصبی می تواند موجب خارج شدن ضربان قلب از حالت نرمال و افزایش تعداد ضربان قلب فرد گردد. همچنین استرس و فشارهای عصبی از طریق افزایش ضربان قلب می تواند منجر به افزایش فشار خون انسان نیز گردد. بنابراین از طریق کاهش استرس ها و فشارهای عصبی می توان به ضربان قلب نرمال نزدیک شد.

مصرف سیگار نیز باعث افزایش تعداد ضربان قلب انسان می گردد. لذا برای اینکه ضربان قلب نرمال داشته باشید، باید از مصرف سیگار خودداری کرده یا مصرف آن را کاهش دهید. همچنین افرادی که دارای وزن زیاد هستند، قلب آن ها برای خون رسانی و اکسیژن رسانی به بدن باید فعالیت بیشتری داشته باشد. لذا این افراد نیز غالباً دارای ضربان قلب بالاتر از ضربان قلب نرمال هستند. بنابراین این افراد می تواند با کم کردن وزن خود، تعداد ضربان قلب خود را تنظیم کنند.

«متخصص قلب مشهددکتر قلب مشهد»

 

تغییرپذیری ضربان قلب نرمال

تغییرپذیری بهتر ضربان قلب نشانه حفظ سلامتی افراد فعال است. برای تغییرپذیری بهتر ضربان قلب، اجرای تمرین ایروبیک خارج از آب توصیه می گردد. تغییرپذیری ضربان قلب نرمال تفاوت های زمانی و فرکانسی بین ضربات متوالی قلب را توصیف می کند. ریتم قلبی توسط سیستم عصبی اتونوم از طریق گروه سینوسی دهلیزی کنترل می گردد.

یکی از عوامل اثرگذار بر ضربان قلب نرمال، سیستم بارو رفلکس است که توسط فیدبک ناشی از کشش حس گرهای موجود در شریان های آئورت و کاروتید این کار صورت می پذیرد. تأثیر دیگر بر ضربان قلب از طریق سیستم تنفسی است. ضربان قلب با عمل دم افزایش و با عمل بازدم کاهش می یابد.

 

همچنین مطالعه کنید درد قفسه سینه و علت آن

همچنین مطالعه کنید درمان تپش قلب و اضطراب

 

تأثیر ورزش بر ضربان قلب نرمال

تغییرپذیری ضربان قلب پایین با پاتولوژی های قلبی عروقی مرتبط است و تغییرپذیری ضربان قلب بالا، نشانه ای از پاسخ پذیری مطلوب سیستم عصبی قلبی شناخته می شود. اجرای جلسات تمرینی ورزشی سبب افزایش و بالا بردن تغییرپذیری ضربان قلب نرمال می گردد، نه اینکه صرفاً تغییرپذیری ضربان قلب را پایش نماید.

تمرین ورشی، معمولاً با ایجاد تنفس عمیق و فعال دیافراگمی باعث ریلکس شدن بدن و افزایش تغییرپذیری ضربان قلب می گردد. افرادی که به تمرینات ورزشی می پردازند، تعداد ضربان قلب آن ها هنگام ورزش افزایش می یابد. دلیل این امر آن است که در هنگام ورزش، قلب انسان باید به منظور خون رسانی و اکسیژن رسانی به قسمت های مختلف بدن، فعالیت بیشتری انجام دهد. لذا تعداد ضربان قلب بدین جهت افزایش می یابد.

افرادی که به طور مرتب ورزش می کنند و به عنوان افرادی ورزشکار شناخته می شوند، به دلیل تقویت عضلات قلب آن ها از طریق ورزش، قلب آن ها در حالت عادی و هنگامی که مشغول ورزش نیستند، با هر تپش، می تواند خون رسانی و اکسیژن رسانی بیشتری را به بدن انجام دهد. لذا در حالت عادی،تعداد ضربان قلب نرمال در افراد ورزشکار کمتر از افراد عادی خواهد بود.

 

همچنین مطالعه کنید علت درد قفسه سینه ناشی از معده

 

تعداد ضربان قلب نرمال

تعداد ضربان قلب نرمال در افراد عادی که بالاتر از ده سال دارند، بین 60 تا 100 بار در هر دقیقه است.

ورزشکاران عموماً در حالت عادی و استراحت ضربان قلب نرمال آن ها حدود 40 بار در هر دقیقه می باشد. در افراد عادی اگر تعداد ضربان قلب کمتر از 50 بار در دقیقه باشد، به این حالت غیرنرمال، «برادی کاردی» گفته می شود. اگر تعداد ضربان قلب آن ها بالاتر از 100 بار در هر دقیقه باشد نیز به آن «تاکی کاردی» می گویند.

برای اندازه گرفتن ضربان قلب افراد، می توان با استفاده از دو انگشت اشاره و قرار دادن آن روی یکی از محل های ممکن نظیر مچ دست، کنار گردن، بالای پا یا جلوی آرنج، تعداد نبض ها و تپش قلب فرد را در هر دقیق اندازه گیری کنیم یا تعداد این ضربان در 20 ثانیه را در عدد سه ضرب کنیم. باید دقت داشته باشید که تنها تعداد ضربان قلب حائز اهمیت نیست. بلکه ریتم ضربان قلب و منظم بودن آن نیز دارای اهمیت است.

 

همچنان مطالعه کنید : معرفی قرص پرانول

 کلینیک قلب نگار، حافظ سلامتی شما

کلینیک قلب نگار با داشتن تیم کاملی از متخصصان و فلوشیپ های فوق تخصصی قلب و همچنین تجهیزات پیشرفته قلبی یکی از بهترین مراکز قلب در شهر مشهد است تا همه کسانی که نگران سلامت قلب خود و خانواده خود هستند بتوانند در کوتاهترین زمان ممکن و با دسترسی آسان از خدمات آن استفاده کنند.

کلینیک قلب نگار مجهز به بخش های متفاوتی از جمله کلینیک تست ورزش، هولتر نوارقلب و هولتر فشارخون، اکوکاردیوگرافی استرس اکو اکوی سه بعدی، اسکن هسته ای قلب، بخش بازتوانی قلب، کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی قلب و عروق، مشاوره های فوق تخصصی غدد، ریه، گوارش و تغذیه و روانشناسی می باشد.

ما در کلینیک قلب نگار ضامن سلامتی شما هستیم. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *




در جریان قلب خود باش





ما پزشکیم, ما متخصصیم




آدرس : ایران، خراسان رضوی، مشهد، بلوار وکیل آباد، بین وکیل آباد 47 و 49



شماره تماس: 31688-051



‌کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کلینیک قلب نگار می‌باشد