Girl in a jacket

درمان تپش قلب و اضطراب

درمان تپش قلب و اضطراب

درمان تپش قلب و اضطراب

Heart-failure-ghalb-negar-9.jpg

تقریباً تمام افراد گاهی دچار تپش قلب و اضراب شده اند. اما تپش قلب چیست و چه رابطه ای با اضطراب دارد؟ درمان تپش قلب و اضراب چیست؟

قلب انسان به طور عادی باید بین 60 تا 100 بار در هر دقیقه تپش داشته باشد. همچنین به طور طبیعی انسان تپش قلب خود را حس نمی کند. اما بارها مشاهده شده است که اکثر افراد در مواقعی تپش قلب خود را حس می کنند. در این موارد معمولاً افراد حس می کنند که قلب آن ها تندتر و محکم تر می زند. این حالت را معمولاً تپش قلب می نامند. اکثر افراد نیز این تپش قلب را ناشی از اضطراب می دانند یا تپ قلب آن ها منجر به اضطراب ایشان می شود.

برای برخی افراد این اتفاق خیلی به ندرت رخ می دهد اما برخی افراد ممکن است تپش قلب و اضطراب را حتی چند بار در یک روز نیز تجربه کنند. گاهی تپش قلب این افراد تا اندازه ای شدید می شود که به حمله قلبی شبیه می گردد. عامل ایجاد تپش قلب و اضطراب ناشی از آن، غالباً پیش آمدن مشکلی جزئی و موقتی در ضربان قلب است که با خطر چندانی همراه نیست. اما در موارد نادری نیز ممکن است علامت یا نشانه یک مشکل قلبی جدی باشد.

 

همچنین مطالعه کنید سکته قلبی چیست؟

 

تپش قلب چیست؟

تپش قلب به ضربان غیرعادی قلب گفته می شود که به انقباض قلب در قفسه سینه منجر می شود. این حالت توسط فرد به شکل ضربان محکم، سریع و نامنظم احساس می شود. تپش قلب می تواند همراه با اضطراب باشد که همیشه حاکی از وجود یک مشکل ساختاری یا عملکردی در قلب نیست.

 

دلایل و ریشه های تپش قلب

تپش قلب و اضطراب ناشی از آن در اکثر موارد، نشانه بیماری خاصی نیست و جای نگرانی چندانی وجود ندارد. اما برای بیمار ممکن است این نشانه بسیار خطرناک به نظر برسد. همین اضطراب و استرس بیمار، ممکن است باعث تحریک قلب شده و تپش قلب فرد تشدید شود.

اضطراب، استرس، سیگار کشیدن، مصرف کافئین، مصرف دارو یا در موارد خاص برخی بیماری ها می توانند از دلایل تپش قلب و اضطراب ناشی از آن باشند. تپش ناگهانی معمولاً مشأ قلبی دارد. اگر تپش قلب ناشی از بیماری قلبی باشد، به سرگیجه و تنگی نفس منجر می شود. در این حالت زمان دقیق آغاز و پایان تپش قلب نیز مشخص نیست.

«متخصص قلب مشهددکتر قلب مشهد»

 

تپش قلب ناگهانی ممکن است خطرناک باشد. نکنه مهم آن است که معمولاً فرد در حالت نشسته بدون اینکه هیچ مشکل و استرسی داشته باشد، ناگهان دچار تپش قلب شدید شود و همزمان با آن ممکن است افت فشار خون نیز رخ دهد.

تنگی نفس و تپش قلب گاهی در حالت فعالیت و گاهی در خواب و استراحت هم رخ می دهد. این حالت می تواند گذرا یا مداوم یا حمله ای باشد. اگر تپش قلب با احساس تنگی نفس یا سرگیجه یا تاری دید یا اختلال تعادل باشد، باید سریعاً به پزشک مراجعه شود.

 

همچنین مطالعه کنید طول عمر بیماران نارسایی قلبی

 

درمان تپش قلب و اضطراب

اصل درمان تپش قلب و اضطراب ناشی از آن بر حذف عامل به وجود آورنده (دارو، دخانیات، قهوه، چای و الکل) تکیه دارد. تشخیص و درمان بیماری هایی که منجر به تپش قلب می شوند، اصلی ترین درمان تپش قلب و اضراب ناشی از آن محسوب می شود. بیماری هایی نظیر پرکاری تیروئید، یائسگی، استرس و … . رعایت عادات مناسب تغذیه و انجام فعالیت های ورزشی نیز می تواند به عنوان درمان تپش قلب و اضطراب محسوب گردد.

در برخی موارد تپش قلب علت مادرزادی دارد. در این گونه بیماران، به دلیل مشکل ساختاری در سیستم های هدایتی قلب، تپش قلب ناگهانی اتفاق می افتد. در بیشتر این موارد، پزشکان می توانند با امواج رادیوفرکانسی مسیرهای هدایتی را بسوزانند و برای درمان قطعی تپش قلب و اضطراب بیمار راه حل بیابند.

برای درمان تپش قلب و اضطراب هنگامی که به آن دچار می شوید، در مواردی که با علادم دیگر همراه نبوده و خطری جدی وجود ندارد می توانید از روش های ساده ای استفاده کنید. در این حالت برای درمان تپش قلب و اضطراب کمی بنشینید و نفس عمیق بکشید. استرس خود را کنترل کنید. از نوشیدن قهوه، چای و نوشابه مشکی و هر نوشیدنی یا خوراکی کافئین دار خودداری کنید.

در حالت کلی برای درمان تپش قلب و اضطراب در افرادی که زیاد به آن دچار می شوند، توصیه می شود که وزن خود را در حالت ایده آل و متناسب نگاه دارند. همچنین باید فشار خون و کلسترول خون خود را نیز همواره کنترل کرده و در سطح مناسب نگاه دارید. پیاده روی و دوچرخه سواری، ورزش هایی است که می تواند به تدریج به درمان تپش قلب و اضطراب های گاه و بی گاه شما کمک کند. در مصرف داروهای بدون نسخه نظیر داروهای سرماخوردگی و سرفه که گاهی حاوی محرک هایی هستند که باعث تپش قلب می شوند، احتیاط کنید.

 

همچنین مطالعه کنید علت درد قفسه سینه و درمان آن

 

کلینیک قلب نگار، حافظ سلامتی شما

کلینیک قلب نگار با داشتن تیم کاملی از متخصصان و فلوشیپ های فوق تخصصی قلب و همچنین تجهیزات پیشرفته قلبی یکی از بهترین مراکز قلب در شهر مشهد است تا همه کسانی که نگران سلامت قلب خود و خانواده خود هستند بتوانند در کوتاهترین زمان ممکن و با دسترسی آسان از خدمات آن استفاده کنند.

کلینیک قلب نگار مجهز به بخش های متفاوتی از جمله کلینیک تست ورزش، هولتر نوارقلب و هولتر فشارخون، اکوکاردیوگرافی استرس اکو اکوی سه بعدی، اسکن هسته ای قلب، بخش بازتوانی قلب، کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی قلب و عروق، مشاوره های فوق تخصصی غدد، ریه، گوارش و تغذیه و روانشناسی می باشد.

ما در کلینیک قلب نگار ضامن سلامتی شما هستیم. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *




در جریان قلب خود باش





ما پزشکیم, ما متخصصیم




آدرس : ایران، خراسان رضوی، مشهد، بلوار وکیل آباد، بین وکیل آباد 47 و 49



شماره تماس: 31688-051



‌کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کلینیک قلب نگار می‌باشد