پرولاپس چیست؟

What-is-prolapse-ghalb-negar.jpg

پرولاپس میترال یک عارضه شایع دریچه ای قلب در بسیاری از جوامع است. در این عارضه، دریچه میترال کمی تغییر شکل یافته و به سمت عقب یعنی به سمت دهلیز برآمدگی پیدا می کند.

دریچه میترال بین حفره بالایی قلب یعنی دهلیز و حفره پایینی قلب یعنی بطن در سمت چپ قلب قرار دارد. این دریچه به طور طبیعی در هنگام انقباض قلب برای تلمبه کردن خون به سرتاسر بدن به طور محکمی بسته می شود. در وضعیتی که به آن اصطلاحاً پرولاپس دریچه میترال (Mitral Valve Prolapse) گفته می شود، دریچه میترال کمی تغییر شکل یافته و به سمت عقب یعنی به سمت دهلیز برآمدگی پیدا می کند.

در پرولاپس دریچه میترال، یک لت یا هر دولت دریچه میترال بزرگ می شوند. همچنین برخی از رشته های نگاه دارنده لت های دریچه میترال نیز بسیار طولانی می شوند. بنابراین هنگامی که قلب عمل پمپاژ خون را انجام می دهد و در هنگام انقباض عضلات قلب، دریچه میترال به خوبی و به طور کامل بسته نمی شود. لذا قسمتی از یکی از لت ها یا هر دولت به سمت دهلیز چپ باز می گردد. این کار موجب می گردد مقداری خون از طریق دریچه میترال به سمت دهلیز نشت کند.

در موارد معدود و نادری که خون از بطن به دهلیز برگشت می کند، عفونت دریچه میترال ممکن است اتفاق بیافتد. شانس عفونت با دریافت آنتی بیوتیک پیش از اقدامات دندانپزشکی مانند جرم گیری و قبل از برخی جراحی ها کاهش می یابد.

همچنین مطالعه کنید : آنژوگرافی قلب چیست ؟؟

• تعداد بسیار زیادی از بیمارانی که مبتلا به پرولاپس دریچه میترال هستند، هیچ علامتی ندارند و یا علائم بسیار ناچیزی دارند. علائم احتمالی پرولاس دریچه میترال عبارت اند از:
      • از حال رفتن
      • درد و تیر کشیدن در سمت چپ قفسه سینه
      • طپش قلب (آگاهی از اینکه قلب به طور نامنظم و سریع ضربان می کند).
      • همچنین احتمال بیشتری وجود دارد که این دریچه به دلیل ابتلا به عفونت، صدمه بیشتری ببیند. به ویژه پس از درمان هایی که برای دندان در دندانپزشکی انجام می شود.
      • دلیل و علت ایجاد پرولاپس دریچه میترال چندان شناخته شده نیست. در اکثر مورادی، بیمارانی که دچار بیماری پرولاپس دریچه میترال هستند، علائم و نشانه ای از بیماری قلبی دیگری ندارند. لذا علت به وجود آمدن این بیماری به طور دقیق مشخص نیست.
      • اکثر افراد مبتلا به پرولاپس دریچه میترال به درمان نیازی ندارند. اگر علائمی مانند ضربان قلب نامنظم وجود داشته باشد، ممکن است داروی ضد آریتمی تجویز گردد. همچنین باید قبل از رفتن به دندانپزشکی برای معالجه دندان، بیمار حتماً از آنتی بیوتیک استفاده کند. این کار بدین جهت انجام می شود که در صورت ورود میکروب به جریان خون، پیشگیری های لازم انجام شود.
      • پرولاپس دریچه میترال معمولاً هیچ اثری در طول عمر فرد ندارد. اما در موارد نادری، نارسایی میترال ایجاد می شود و به بروز نارسایی قلبی مزمن منجر می گردد. در آن هنگام ممکن است به عمل جراحی تعویض دریچه نیاز داشته باشد.