بیماری واریس پا چیست؟

Varicose-veins-of-the-foot-ghalb-negar.jpg

بیماری واریس پا، به دلیل شیوع نسبتاً بالا، بخش عمده ای از مراجعات به درمانگاه های عمومی و جراحی را به خود اختصاص می دهد. در این مطلب قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که بیماری واریس پا چیست؟

واریس پا

فراخناکی در وریدهای عمقی اندام تحتانی همچون ورید سافناژ، تغییر در فشار درون وریدی، عملکرد ناقص دریچه های لانه کبوتری در انتقال جریان خون از اندام تحتانی به فوقانی که همگی می توانند ناشی از عدم تحرک فیزیکی همچون بستری های دراز مدت، ایستادن های طولانی، حاملگی، چاقی، وراثت، هورمون درمانی و گرمازدگی شدید باشند، عامل ابتلای فرد به ناراحتی و اختلال وریدی به نام واریس پا است. این بیماری با علائمی چون کبودی های زیر جلدی ناشی از پارگی مویرگی، ادم یا تورم قوزک پا، درد و بیرون زدگی بدخیم رگ ها همراه است.

واریس پا در شکل های حاد زخم های مزمن واریسی، ریسک لخته شدن خون (آمبولی) و ترومبوز وریدی می تواند حتی تا افزایش خطر مرگ بیمار خطرساز باشد. ماهیچه های دو بطنی ساق پا به عنوان پمپاژ اندام تحتانی، نقش بسزایی در انتقال حجم خون از اندام تحتانی به اندام بالایی و تنظیم فشار درون وریدی دارند که عملکرد صحیح و قدرتمند آن ها می تواند در پیشگیری و درمان این اختلال، بسیار مؤثر باشد.

برای درمان این معضل در مراحل ابتدایی از راه حل هایی چون دارو و استفاده از جوراب های واریس و برخی ورزش های سبک و در واریس های پیشرفته از جراحی و یا لیزر درمانی استفاده می گردد. هر چند این روش ها در مواردی مؤثر واقع می گردد، اما در بخش وسیعی از پروسه پیش گیری و درمان برای این عارضه، یا ناقص بوده و یا پس از مدتی بازگشت مجدد بیماری را به دنبال دارد.

تحریک عضلانی از طریق پمپاژ الکتریکی با بار الکتریکی ایمن با فرکانس پایین که مولد امواج سینوسی هستند، می تواند موجب انقباض و انبساط عضلات ساق پا شده، ضمن پمپاژ خون به اندام فوقانی و تحریک پذیری دریچه های لانه کبوتری، موجب کاهش استاز وریدی و فشار درون وریدی شده با بهبود گردش خون و تقویت عضلانی، اثرات ازدیاد فشار خون تورم، اختلال در عملکرد دریچه های لانه کبوتری را کاهش داده موجبات گردش صحیح و سالم جریان خون را فراهم آورد.

واریس (Varicose veins) از ریشه لاتین Varix به معنای پیچ خورده گرفته شده است و به گشاد شدن سیاهرگ ها گفته می شود. واریس پا یک بیماری است که طی آن دیواره وریدها دچار تورم و برآمدگی پیاز مانند می شوند. این مشکل به طور عمده در دیواره وریدهای قسمت تحتانی ساق پا دیده می شود.

همچنین مطالعه کنید : مقاله کامل تر واریس پا چیست ؟

انواع واریس پا

واریس پا به دو گروه اولیه و ثانویه تقسیم بندی می شود.

وریدهای واریسی اولیه، ناشی از نقائص ژنتیکی یا تکاملی در دیواره ورید هستند که با کاهش خاصیت ارتجاعی آن، موجب نارسایی دریچه ای می گردند. نوع ثانویه واریس از تخریب یا عدم عملکرد دریچه ها ناشی می شود. ورید های تار عنکبوتی بیشتر به لحاظ زیبایی ناراحت کننده هستند. حال آن که وریدهای واریسی علاوه بر ظاهر طناب مانند، مشکلات متعدد دیگری نیز به همراه دارند.

در صورت عدم درمان وریدهای واریسی، علائم بدتر شده و گاه عوارضی چون پارگی، زخم پوستی و ترومبوفلبیت یا التهاب وریدی همراه با لخته شدن خون، تغییر رنگدانه ای پوست، اگزما، عفونت، زخم وریدی، از بین رفتن بافت زیرپوستی و کاهش قطر اندام تحتانی را در پی دارد. در موارد نادر، خونریزی خارجی ناشی از پارگی وریدهای واریسی نیز گزارش شده است.

همچنین مطالعه کنید : دکتر متخصص واریس در مشهد

علائم واریس پا

در این بیماری رگ های واریسی پا (آبی تیره) ورم می کند و به صورت پیچ پیچ در زیر پوست دیده می شود. علائم این بیماری بسته به شدت بیماری و میزان مراقبت فرد مبتلا متفاوت است.

برخی از بیماران به جز ظاهر آن که گاهی اوقات آزاردهنده است، علامت دیگری ندارند. علائم خفیف شامل سنگینی، احساس سوزش و درد در پاها است. علائم با ایستادن یا نشستن در مدت طولانی شدیدتر می شوند. به تدریج تورم در پاها و مچ پا به وجود می آید. خارش روی وریدها نیز ممکن است مشاهده شود.

علائم جدی تر شامل تورم شدید و درد ساق پا بعد از نشستن یا ایستادن طولانی مدت و تغییرات پوستی شامل تغییر رنگ، خشکی، نازک شدن پوست، التهاب و پوسته شدن است. باز شدن زخم ها یا خونریزی پس از آسیب جزئی نیز ممکن است دیده شود.

در صورتی که خون داخل وریدها لخته شود، درد شدیدی ایجاد می گردد و ورید مبتلا کاملاً سفت و دردناک می شود. بدترین علامت و عاره واریس درد و تورم شدید و ناگهانی در پاها به دلیل ایجاد لخته در وریدهای پا است. در برخی از بیماران، رگ های واریسی ممکن است نشانه ای از انسداد در رگ های عمقی تر باشد که ترومبوز عروق عمقی نامیده می شود که ضرورت دارد جراح عروق آنان را معاینه و درباره آنان تصمیم گیری کند.

کلینیک قلب نگار، حافظ سلامتی شما

کلینیک قلب نگار با داشتن تیم کاملی از متخصصان و فلوشیپ های فوق تخصصی قلب و همچنین تجهیزات پیشرفته قلبی یکی از بهترین مراکز قلب در شهر مشهد است تا همه کسانی که نگران سلامت قلب خود و خانواده خود هستند بتوانند در کوتاهترین زمان ممکن و با دسترسی آسان از خدمات آن استفاده کنند.

کلینیک قلب نگار مجهز به بخش های متفاوتی از جمله کلینیک تست ورزش، هولتر نوارقلب و هولتر فشارخون، اکوکاردیوگرافی استرس اکو اکوی سه بعدی، اسکن هسته ای قلب، بخش بازتوانی قلب، کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی قلب و عروق، مشاوره های فوق تخصصی غدد، ریه، گوارش و تغذیه و روانشناسی می باشد.

ما در کلینیک قلب نگار ضامن سلامتی شما هستیم. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.