Girl in a jacket

گاما اسکن چیست؟

گاما اسکن چیست؟

گاما اسکن چیست؟

Nuclear-scan-of-the-heart-ghlb-negar-8-1.jpg

گاما اسکن، روشی برای اسکن هسته ای قلب است که با استفاده از یک دوربین مخصوص پرتو گاما انجام می شود.

 

اسکن هسته ای قلب با استفاده از اشعه گاما

اسکن هسته ای قلب، روشی است که به کمک آن می توان تصاویر بسیار دقیقی از قلب و نحوه فالیت آن به دست آورد. برای انجام اسکن هسته ای قلب، از مقادیر سیار کم و بی خطری از تشعشع پرتو در بدن استفاده می شود. در این روش، از یک دوربین مخصوص پرتو گاما استفاده می شود. لذا به این روش، گاما اسکن نیز گفته می شود. این دوربین مخصوص پرتو گاما به تشعشعات برگشتی از رادیونوکلوئیدها بسیار حساسیت دارد، پرتوی گاما را دریافت کرده و از قلب تصویری تهیه می کند که این تصویر در یک مانیتور کوچک نمایش داده می شود.

دوربین گاما که برای انجام گاما اسکن استفاده می شود، به شکل های متفاوتی عرضه می شود و ممکن است دارای یک، دو یا سه دتکتور باشد. برخی مدل ها برای تصویرگری تمام بدن ساخته شده و گاما اسکن را در تمام بدن انجام می دهند و برخی دیگر قابل حمل هستند. بسیاری از مدل های آن قادر به انجام SPECT نیز می باشند.

انتخاب تصویربرداری مسطح نسبت به تصاویر توموگرافیک بستگی به هدف از انجام گاما اسکن و زمان موجود دارد. تصاویر پلانار برای بسیاری موارد مناسب و کافی هستند. اگر چه SPECT دارای حساسیت بالاتر و قدرت تفکیک بیشتری بوده و به خصوص در افتراق ضایعاتی که در عمق بافت قرار دارند یا جداسازی نواحی که با تصویر سایر اعضا همپوشانی می شوند، حائز اهمیت فراوان است. با توجه به اینکه SPECT یک عضو یا تومور از جهات مختلف تصویربرداری می شود، لذا محل دقیق ضایعه و اندازه آن به وسیله گاما اسکن بهتر مشخص می شود.

همچنان مطالعه کنید : لیست بهترین پزشکان متخصص قلب و عروق در مشهد

جمع آوری تصاویر SPECT زمان بر هستند. به همین جهت اگر بیمار در زمان انجام گاما اسکن راحت نباشد، احتمال تکان خوردن وی و ایجاد آرتیفکت های ناشی از حرکت افزایش می یابد.

فاصله بیمار از دتکتور در تصاویر پلانار، تصاویر تمام بدن و نیز SPECT بر قدرت تفکیک آن مؤثر است. در مواقع جمع آوری تصاویر تمام بدن در طول حرکت دتکتور لازم است که این فاصله را به حداقل رساند. در گاما اسکن قلب ممکن است در بعضی حالات فاصله کم و در بعضی دیگر زیاد شود. فاصله هد تا مرکز چرخش باید ثابت باشد. در غر این صورت بازسازی تصاویر مشکل ساز خواهد بود.

برخی از دستگاه های گاما اسکن دارای این توانایی هستند که با به دست آوردن حدودی از بدن بیمار سبب می شوند تا دتکتور نسبت به بیمار در حالات مختلف قدامی، خلفی و جانبی در کمترین فاصله ممکن قرار بگیرد.

 

«متخصص قلب مشهددکتر قلب مشهد»

 


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *




در جریان قلب خود باش





ما پزشکیم, ما متخصصیم




آدرس : ایران، خراسان رضوی، مشهد، بلوار وکیل آباد، بین وکیل آباد 47 و 49



شماره تماس: 31688-051



‌کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کلینیک قلب نگار می‌باشد